Die Qualität der Beziehung

„Die Qualität der Beziehung zwischen (Lehr-)Person und (Lern-)Person ist der wichtigste und zentrale Wirkfaktor in allen pädagogischen Bemühungen", Carl Rogers (Quelle)

We cannot teach another person directly; we can only facilitate his learning. What is the practical meaning of facilitation theory?

Some of Rogers' Advice for implementing the core conditions are the following:

  • Realness. Being real does not mean to release all the frustrations and anger on the students. That kind of teacher should not be in the classroom at all. “The attitudes being expressed in being real must be attitudes of respect, warmth, caring, liking and understanding.” The teacher must not pretend to be all-knowing and perfect, since the students know that can't be the truth.

  • Acceptance. Teachers should prize all students not for their positive/negative characteristics, but because they are all valuable human beings. This prizing can manifest as listening to what students are saying, but not necessary as listening to evaluate, but listening to learn his ideas, thoughts and feelings. Students need to feel free to explain their thoughts. Prizing can also manifest through responding to what the students say.

  • Empathy. Empathy enables teacher to understand the reasons that led the student to certain behavior or an answer, but also to understand his emotional situation that needs to be solved in order to enable significant learning.“ (Quelle)

Was bedeuten diese Zitate des bekannten amerikanischen Psychologen für uns?

Sie sind in der Lage, uns vor Selbstüberschätzung zu bewahren, dass wir als Lehrkräfte einfach so in der Lage wären, anderen Menschen etwas beizubringen. Sie bringen uns zum intensiveren Nachdenken, wie wir das Lernen der Schülerinnen und Schüler durch unser Handeln so gut wie es geht ermöglichen können.

Es geht um das Schaffen optimaler Voraussetzungen für aktives und selbstbestimmtes Lernen, nicht um die Umsetzung eines Lernautomatismus, der die Weitergabe von Wissen durch Lehrende an Lernende bewirkt.

Respekt, Fürsorge und emotionale Wärme sind dabei entscheidende Rahmenbedingungen, die aber nicht als Mittel zum Zweck missverstanden werden dürfen, sondern ehrlich und ganzheitlich durch die Lehrerpersönlichkeit vermittelt werden, die wir sein wollen.